Az érdekes őri és környékbeli adatok lelőhelye

ŐrLeaks

Új helyre költöztünk !

2019. július 21. - Őrleaks

Kedves Olvasóink. Az Őrleaks csoport tevékenységéről és Őr község híreiről a jövőben a Közügyekben utazunk blogon kaphatnak információkat. Az új oldalon oldalon több vidéki község ügyeit, adatait megtalálhatják.

 

Az új webcím:

 

https://kozugyekbenutazunk.blog.hu/

 

 

Facebook:

 

https://www.facebook.com/K%C3%B6z%C3%BCgyekben-utazunk-238460246766440/

 

60763004_391461021466361_3226266651208974336_n.png

 

 

2018-ban elértük!!!!

2018-ban elért nyertes ügyeinkről készítettünk most egy kisebb összefoglalót kezdésképp azoknak akik eddig nem tudták volna, hogy ezekben nekünk is szerepünk volt

Nos akkor lássuk!!

A Mátészalkaleaks csoporttal karöltve már két évig foglalkoztunk a Repülőhíd felújításának ügyével és mivel közérdekű adatigényléseinkből azt szűrtük le, hogy az állagmegóváson és kisebb javításokon kívül nem fog minőségi javulás bekövetkezni a stratégiai jelentőségű híd állapotában, ezért közérdekű javaslattal életünk a híd vagyonkezelője a MÁV, és a karbantartási munkálatokat kivitelező MÁV FKG KFT felé.

Azt  javasoltuk, hogy a két hónapos karbantartási idő alatt végezzék el  a híd felső részén található kazánlemezekből készült lapjainak csúszásmentesítését, de felvetettük azt is, hogy amennyiben lehetősége van rá a kivitelezőnek, célszerű lenne a híd lépcsőinek széleit is ellátni csúszásmentes szegélyekkel, mert minden évben,  a téli hónapokban több zúzódással és töréssel járó baleset is történt a hídon.

A  Mátészalkaleaks és az Őrleaks csoport közérdekű bejelentése értő fülekre talált, hiszen Nagy Zoltánné, a MÁV FKG KFT építési főmérnöke arról tájékoztatott minket, hogy a probléma fontosságára való tekintettel a közérdekű javaslatunkat továbbították a pálya üzemeltetője és a forrást biztosító beruházó felé, akiktől azt a választ kapták, hogy a forrást biztosítják a drágább technológia alkalmazására.

Ennek megfelelően a megrendelést módosították, így a gyalogos felüljáró felső, kazánlemezekből álló  lapjai, valamint a lépcsők,  csúszásmentes bevonófelülettel kerültek kialakításra, melyet 2018. szeptembere óta használhatnak is azok, akik átakarnak kelne a hídon.

 

Közbenjárásunknak köszönhetően, mára már megkönnyítették a az utasok hazajutását Debrecenből Őr felé

Szűk öt hónappal ezelőtt menetrendi egyeztetésre hívta az Északkelet-Magyarországi Közlekedésszervező Iroda a Mátészalkaleaks és Őrleaks csoportok képviselőit, hogy megismerje a jelenlegi menetrendről a véleményüket, illetve lehetőséget biztosítson  arra, hogy az akkor még formálódó  2018/2019.évi menetrenddel kapcsolatban előadják  javaslataikat.

A napokban megszülettek az első kézzel fogható eredményei az egyeztetésnek, hiszen több helyen módosult az aktuális buszmenetrend.

A változások:

 Gördülékenyebbé válik a hazajutás a  Debrecen-Mátészalka-Jármi-Papos-Őr-Vaja-Kántorjánosi útvonalon

A Mátészalkáról iskolai előadási napokon 15.00 órakor Kántorjánosiba induló 371 sz. járatot 15 perccel később indítják Ennek megfelelően a járat Mátészalka, autóbusz-állomásról 15.15 órakor indul és Kántorjánosi, Ady Endre u. 2. megállóhelyre 16.00 órakor érkezik.

Így a Debrecenből 13 óra 20 perckor induló, és Mátészalkára 15 óra 09 perckor érkező személyvonat utasai elérik mostantól a Jármi, Papos,Őr, Vaja,Kántorjánosi felé induló buszjáratot. Az intézkedéssel csaknem  10000 állampolgár közlekedési lehetőségei javulnak.

 

Felszerelték a kézfertőtlenítő adagolókat a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon közlekedő vasúti kocsikba.

 

Szintén a Mátészalkaleaks csoporttal közösen sierült elérnünk, 18 hónapnyi küzdelmünk után lépésre szánta el magát a MÁV, és kézfertőtlenítő adagolókat szerelnek fel a  Mátészalka-Debrecen vasútvonalon közlekedő vasúti kocsikba.

Az adagolók felszerelése megtörtént a napokban, így ez a jogos igénye teljesült az utazóközönségnek.

A vasúttársaság az elmúlt hónapokban igyekszik a vasúti kocsik tisztításának tekintetében előrelépést elérni, így például debreceni munkavégzési helyszínnel tisztítási átvevő pozíciót hoztak létre, akinek a feladata:

  • a vasúti járművek tisztításához szükséges feltételek biztosításának megszervezése és koordinálása
  • a megtisztított járművek tisztasági minőségének ellenőrzése és a kapcsolódó adminisztráció elvégzése
  • a járműtisztítási tervek elkészítésében való részvétel
  • a tisztítást érintő utas panaszok kivizsgálása

 

A Mátészalka-Debrecen vasútvonalon az elmúlt hónapokban a vasúti kocsik tisztasága szemmel láthatólag nőtt.

 

A mátészalkai önkormányzat is beleáll a Repülőhíd akadálymentesítésének ügyébe !

2018.június 18-tól, csaknem két hónapig felújítják a Repülőhidat.

Húsz hónap után áttörés következett be a Repülőhíd esetleges akadálymentesítésének az ügyében, hiszen a mátészalkai 6. választókerület képviselője, Szabó Attila, megemlítette azt a képviselő-testület előtt,  hiszen hozzá is fordultak mátészalkai kisgyermekes családok a Repülőhíddal kapcsolatban, mert gondot okoz nekik az átkelés  a babkocsikkal.

Ki ne emlékezne arra, amikor húsz hónappal ezelőtt felvetettük az átkelési problémát,  szintén kisgyermekes családok valamint a  kerekesszékes lakosok jelzései alapján. Akkor először a  a híd vagyonkezelőjéhez a MÁV-hoz, majd a tulajdonos államot képviselő  Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-hez fordultunk  levéllel, de mivel a híd akadálymentesítésére nem kaptunk ígéretet, ezért megpróbáltuk a gyalogosforgalmi híd akadálymentesítését az Egyenló Bánásmód Hatóságnál tett panasszal kikényszeríteni, de a mozgáskorlátozottak panaszát a hatóság elutasított, mert állásfoglalásuk szerint   a gyalogosforgalmi híd  nem közszolgáltatlás.

Most fordulatot vehet az ügy, mert a képviselő-testület előtt elhangzott képviselői felvetésre Dr. Hanusi Péter Mátészalka város  polgármestere megjegyezte, levelet írnak a MÁV-nak, és felvetik a Repülőhíd akadálymentesítését, hogy  a jövőben ne csak korrózióvédelmi munkák történjenek. A város alpolgármestere is szót kért az ügyben, aki aluljáró építését javasolná a MÁV-nak.

 

repulohid-e1474643441486_1.png

A Közlekedéstudományi Intézettel történt egyeztetésről jelentjük.

2018. május 28-án 8 órai kezdettel,  Debrecenben került  megrendezésre egy egyeztetés, amelynek a célja  az  volt, hogy az Északkelet-Magyarországi Közlekedésszervező Iroda megismerje  a Mátészalkaleaks és Őrleaks csoportok véleményeit a jelenlegi menetrendről, illetve lehetőséget biztosítson  arra, hogy a most formálódó 2018/2019.évi menetrenddel kapcsolatban előadjuk  javaslataikat.

Az egyik pozitív  változás az, hogy több év után véget érhet a Mátészalka-Csenger vasútvonal agonizálása. Az egyeztetésen elhangzott, hogy a jelenlegi állás szerint a most érvényben lévő, nem igazán utasbarát menetrend átalakul. Manapság, 11 óra 03 perckor indul az első vonat Mátészalkáról, Csenger állomásra. 2018.decemberétől ez úgy változhat, hogy Mátészalkáról a hajnali órákban  indulhat az első vonat, amely a visszaútján Csenger állomásról reggel 6 óra 50 perc környékén érkezne Mátészalkára, így biztosítva a tanulók iskolába bejutását.

A Mátészalkaleaks csoport képviselői felvetették, hogy szombati és vasárnapi napokon nem lehet elérni Csenger környékéről a közvetlen kocsikkal  Mátészalkáról, Budapestre közlekedő Kraszna Intercityt, hiszen az első buszok  6 óra 50 percre szombati napokon, míg 6 óra 55 percre vasárnapi napokon érnek Mátészalkára. A KTI képviselői nem látják azt a tömeget, amely miatt érdemes lenne új járat beállítását támogatni.Elmondásuk szerint, 350-400 Ft-ba kerül a buszoknak egy kilométernyi út megtétele, így meg kell gondolni azt, hogy mire fordítják az adófizetők forintajait.

Felvetődött annak a lehetősége is, hogy a Debrecen/Nyírbátor, illetve  a Nyíregyháza/Nyírbátor felől érkező buszok álljanak meg a Mátészalka Inkubátorház vagy  a Mátészalka Bútorgyár megállóhelyen, így biztosítva az Újtelep városrészen illetve külsőbb részeken élők gördülékenyebb hazajutását. A felvetést ésszerűnek tartották, megfontolják.

Szó esett a Nyírbátor-Mátészalka közötti reggeli közlekedésről is. A tizenkettőezer, illetve  tizethatezer fős kisvárosok közötti  reggeli vonat és buszközlekedés  a 20.századot idézi. Az első vonat  6 óra 25 perckor, míg az első busz 6 óra 35 perckor indul Nyírbátorból, Mátészalkára. Ez már így van a rendszerváltás óta. Javaslatként elhangzott, hogy a munkaerő mobilitásának érdekében célszerű lenne egy  hajnali busz vagy vonatjárat indítása, amely megadná a nyírbátori illetve környékbeli embereknek a lehetőséget arra, hogy elérjék a mátészalkai és környékbeli  munkahelyeket is. A felvetést reálisnak tartották,  megfontolják.

Az Őrleaks csoport tagjai felvetették, hogy a Debrecenből  Mátészalkára közlekedő vonatok érkezése előtt pár  perccel elindulnak Vaja irányába a buszok.Például ilyen a Debrecenből 13 óra 12 perckor induló vonat, amely 15:01 percre ér Mátészalkára, míg a Vaja felé induló busz már 15 órakor elhagyja a buszállomást, de ugyanez a helyzet a Debrecenből  13 óra 57 perckor induló és Mátészalkára 16 óra 29 perckor érkező vonattal, hiszen a Vaja felé induló járat már 16 óra 20 perckor elindul, itt a  következő Vaja felé induló járatra csaknem két órát kell várni. A javaslatokat jónak találták, megfontolják azokat.

A megbeszélésen informálódtunk a KTI fejlesztési elképzeléseiről is. Elmondták, hogy a Mátészalka-Nyíregyháza buszközlekedés  járatsűrűségét megfelelőnek látják,  az M3-as autópályán közlekedő buszjáratok főleg csütörtöki és pénteki napokon népszerűek, hiszen ezekkel 60-65 perc alatt elérhető Mátészalka.

A Mátészalka-Nyíregyháza  vasútvonallal kapcsolatban felvetettük a felújítás kérdését, amelyre nemleges választ kaptunk. Egyenlőre nem terveznek felújítást, és megszüntetést sem.

A Mátészalka-Debrecen vasútvonalon zajló karbantartásról kiderült, hogy olyan mértékű állagromlást tapasztaltak a szakemberek, amely miatt nem tűrt halasztást a karbantartás.Ebben az évben már nem várható nagyobb mértékű karbantartás, de vélhetően 2019-ben hozzá kell nyúlni, mert  "olyan állapotban van amire nehéz menetrendet készíteni".

A megbeszélésen felvetettük a Debrecen és Mátészalka között közlekedő szerelvényvonatok (utasokat nem szállító vonatok) kérdését is. Szombati napokon ugyanis nem közlekedik a Debrecenből 21 óra 18 perckor induló vonat, amelynek indulási idejének környékén a vasúttársaság egy lezárt vonatot közlekedtet Mátészalkára. Kértük, hogy a szerelvényvonatot minősítsék át "normál" vonattá, hogy utasokat is szállíthasson.

 

Egyéb információk:

A vasút mintátjára a buszos közszolgáltatók is, köztük az EMKK Zrt. is be akarja vezetni az online jegyvásárlás lehetőségét.Ennek tesztelése a 2019.évben, esetleges üzembe helyezése a 2020.évben várható.

Igaz csak kétszáz méteren, de 10 km/órás a menetsebesség a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon.

A MÁV tájékoztatása szerint a  Nyíradony–Nyírgelse vonalszakaszon májusban, a magas hőmérséklet következményeként a biztonság érdekében ideiglenesen, kétszáz méter hosszban, 10 km/h-ás sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok.

A pályaszakasz kijavítása és a sebességkorlátozás feloldása július végére várható.

A vasúttársaság szakemberei folyamatosan ellenőrzik a vasúti pályákon a kritikus sín hőmérsékleti pontokat, és amennyiben a 45 Celsius-fokot elérő, illetve meghaladó sín hőmérsékletet mérnek, a MÁV fokozott pályafelügyeletet vezet be. A tartós hőterhelés szerkezeti változásokat okozhat a vasúti pályában, a magas sín hőmérsékletnél – 50-60 Celsius-fok között – a pálya deformálódhat. Amennyiben ennek jelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be.  

 Üdvözlettel:

MÁV Zrt.

 

Öröm az ürömben, hogy újabb 418-as  mozdonyok felújítását kezdte meg a vasúttársaság. Az egyik a felújítás után várhatóan június végén, a másik, ugyancsak felújítás alatt álló pedig szeptember elején áll forgalomba. 

 c1840-ba.jpg

Máris csúszik az M49-es gyorsforgalmi út tervezésének közbeszerzése.

Az Uniós közbeszerzési értesítő szerint  változott az  M3-as autópálya-Mátészalka-Országhatár közötti kapcsolat fejlesztésének az előkészítésére kíírt közbeszerzés, - fedezte fel a Mátészalkaleaks és az Őrleaks  csoport. Az ajánlatok leadási határideje 2018. 05.22-ről 2018. 07.06-ra módosult, mivel a kiírás gazdasági és pénzügyi  alkalmasságról szóló része nem volt kellően pontos.

A késedelem mértéke: 45 nap.

 

gyorsforgalmiut99.jpg

 

 

„Egészségügyi alapellátás infrastrukturális fejlesztése Őr községben új Egészségház létesítésével”

20180522_200923.jpg

Nemrég megkezdődtek a munkálatok községünkben, elkezdték építeni az új egészségházat, melynek költségvetése: 60.000.000 FT, ez  100 % támogatással valósul meg és a projekt tervezett befejezési ideje 2018.10.31.

Ennek oka az, hogy a jelenlegi háziorvosi és a védőnői szolgálat közös váróteremmel rendelkezik és ez az épület tovább nem bővíthető, beépítettségi foka 100%-os.

Továbbá még az is, hogy a védőnői szolgálat nem tudja az ÁNTSZ által térítés nélküli használatra átadott méhnyak-szűréshez szükséges eszközöket elhelyezni hely szűke miatt a helyiségben. Így e kötelező feladat ellátását ebben az épületben nem tudják megoldani jelen körülmények között.  A helyiségek a jogszabály által előírt nagyságot nem érik el, ezért döntött a Képviselő Testület az új létesítmény létrehozásáról.

A projekt célja: jó minőségű közszolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása a településen, az egészségügyi alapellátó-rendszer eredményességének és hatékonyságának, valamint prevenciós funkcióinak fokozása.

 

 

Naprakész községünk weboldala!

 

 Azok akik érdeklődnek községünkről, örömmel tapasztalhatják, hogy elértük azt hogy Őr községünk weblapja is rendszeresen frissítésre kerül.

Megtalálhatóak a képviselőtestületi ülések jegyzőkönyve, valamint új menüponttal bővült a weboldal „ Előterjesztések”. 

Ígéretet kaptunk arra is a helyi döntéshozóktól, hogy odafigyelnek arra, hogy  rendszeresen frissítsék az oldalt a jövőben.

 

 

a_1.png

Nagyszabású karbantartás, újabb mozdonyok, 2019. őszétől pedig komfortosabb vasúti kocsik Mátészalka és Debrecen között !

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ügye. A több mint két éve folyó folyamatos munka során sikerült ráirányítanunk a figyelmet arra, hogy a vasútvonal megérett a felújításra, valamint arra is, hogy a Mátészalka környéki emberek is megérdemelnék a komfortosabb vasúti kocsikat és az üzembiztosabb mozdonyokat.

A vasúttársaság  2018. május 8. és 2018.május 31. között nagyszabású pályakarbantartást jelentett be, amelyről ide kattintva olvashat bővebben. A karbantartás a Nyírbátor- Debrecen szakaszra terjed ki, amely 58 kilométer hosszú. A (maradék) 20 kilométeres Mátészalka- Nyírbátor szakasz jelenleg is tűrhető állapotnak örvend, ott akár 80 km/órás sebességgel is száguldhatnak a  vonatok.

A karbantartás napi szinten hét járatot fog érinteni. Egyes Mátészalka és Debrecen között közlekedő vonatok csak Mátészalka és Nyírbátor állomások között fognak közlekedni, míg lesz olyan késő esti, Debrecenből Mátészalkára közlekedő járat, amelyet busszal helyettesítenek.

Fontos információ az is, hogy a Debrecen felől Mátészalkára közlekedő, reggel 6 óra 48 perckor érkező  (sok iskolába igyekvő diákot szállító) vonat csak Nyírbátor és Mátészalka között fog közlekedni, a ráhordást pótlóbuszokkal oldja meg a vasúttársaság.

A másik örvendetes hír a mozdonyokkal kapcsolatos, amelyekkel ez év márciusában meggyűlt a baja az utazóközönségnek, hiszen egy hónap alatt fél tucat alkalommal váltak üzemképtelenné, így okozva késést és bosszúságot. A  vasúttársaság örömteli fejleményről számolt be, hiszen a Budapest–Esztergom vasútvonal villamosítása után felszabadult Desiro motorvonatok a Budapest–Lajosmizse vonalon közlekednek, ahonnan a legjobb műszaki állapotú 418-as sorozatú mozdonyok átkerülnek a Debrecen–Mátészalka vonalra. Ezekkel, illetve a jelenleg itt szolgáló megbízhatóbb, fiatalabb járművekkel a közeljövőben egy olyan járműflottát kíván felállítani a vasúttársaság, amelynél jelentősen csökkenhet a műszaki meghibásodások száma, így  javulhat a menetrendszerűség.

A harmadik előremutató hír pedig a vasúti kocsikról szól. A vasúttársaság tájékoztatta csoportunkat, hogy a jövő év második felében érkeznek a KISS emeletes motorvonatok a váci és ceglédi vonalra, ezt követően jelentősebb járműflotta átcsoportosítás várható a debreceni területen. Előre láthatóan többségében 20-05-ös sorozatú kocsik biztosítanák a 110-es vonal utasforgalmának kiszolgálását.

Változó menetrend: péntekenként ismét lesz csatlakozás

Változó menetrend: péntekenként ismét lesz csatlakozás Jármi, Őr és Vaja felé az esti Kraszna Intercitytől !
 


Ahogyan arról beszámoltunk pár napja, ismét nincs összehangolva a vonat és a buszközlekedés  a vágányzári menetrend miatt. Csoportunk közérdekű bejelentést tett a hozzánk érkező panaszok alapján, amelyre most kaptunk választ.

A Vaja felé közlekedők örülhetnek, hiszen a pénteki napokon eddig 19 óra 45 perckor Vaja felé induló busz, be fogja várni a Budapestről, Mátészalkára  érkező Kraszna Intercity utasait.Így Jármi, Őr és Vaja, mintegy hatezer főnyi lakosságának javulnak a közlekedési lehetőségei.

Csenger felé viszont marad a jelenlegi felállás, mert az utasok nagyobb részét a munkát 19 órakor letevők teszik ki, így a busz továbbra is 19 óra 45 perckor indul, a Budapest felől a Kraszna Intercityvel érkező utasok így csak a 21 óra 30 perces busszal indulhatnak Csenger irányába.

süti beállítások módosítása